Bakterier renser forurenet jord

Jordforurening skal spores af elektriske ”kabelbakterier”

Forskere fra Aarhus Universitet har fundet elektriske bakterier i sø- og havbund. Bakterierne – ”kabelbakterier” – består af lange kæder af celler, som leder strøm under deres stofskifte, hvilket genererer et målbart elektrisk potentiale i omgivelserne.

Hvis de samme strømproducerende, kemiske processer forløber ved forurenet jord, vil det være muligt at påvise forurening gennem måling af elektrisk potentiale på jordoverfladen.

Denne idé er basis for projektet BIOMAP, hvor mikrobiologer og geofysikere fra Aarhus Universitet samarbejder med ingeniørfirmaet DMR A/S samt Region Midtjylland og Region Hovedstaden om udvikling af en ny og banebrydende metode til kortlægning af forurening uden indgribende forstyrrelser i miljøet. Projektet er støttet af Innovationsfonden med en bevilling på knap 12 mio.kr.

Kabelbakterier i jorden oxiderer sulfid og reducerer ilt i adskilte kemiske processer, der involverer transport af elektroner. Herved genereres elektriske potentialeforskelle, som kan måles på jordens overflade.

Lars Riis Damgaard

Akademisk medarbejder Institut for Biologi - Mikrobiologi