Peter Teglberg Madsen har været med til at løse årtiers gåde om, hvordan hvaler producerer lyd

Sammen med professor Coen Elemans fra SDU har han fundet svar på, hvordan tandhvaler - fx delfiner, spækhuggere og kaskelothvaler - producerer lyd ved hjælp af luft i havets dyb.

Søren Kjeldgaard/EliteForsk, Per G. Henriksen og Francis Perez

Torsdag præsenterede de deres nye, banebrydende studie for 600 journalister til en pressekonference i Washington D.C. Blandt publikum var journalister fra New York Times, The Guardian og Washington Post – for at nævne nogle få.

Gennembruddet viser, at hvalerne bruger en bestemt lydkilde i næsen til at lave klik med verdens højeste lydtryk, når de jager deres bytte med ekkolokalisering:

”Vi har længe undret os over, hvordan de kunne lave lyd med luft på 2000 meters dybde, når det høje vandtryk reducerer luftmængden i kroppen til mindre end 1 procent sammenlignet med ved overfladen. Nu har vi løst gåden og kan vise, at de laver meget kraftige ekkolokaliseringsklik ud af næsen med meget små mængder luft. Det har været med til at gøre dem til succesfulde rovdyr i dybhavet,” siger professoren fra Biology - Aarhus University.

Og hvalerne er faktisk ikke de eneste, der laver lyd på den måde. Det stemmeregister findes nemlig også hos os mennesker.

I alt har de to professorer arbejdet på projektet i ti år, i forskellige lande og med et hav af forskellige metoder, bl.a. optagelser af hvalernes vokallæber i næsen.
Fremover håber Peter Teglberg Madsen, at resultaterne kan bruges til at gøre os klogere på støjniveauet i havene:

”Næste skridt er også at forstå begrænsningerne i dyrenes lydproduktion, og hvor højt de kan kalde. Hvornår støjer vi mennesker så meget på havet, at det går udover deres evne til at kommunikere og finde fisk? Det kan give os mulighed for at indføre støjgrænser på et mere oplyst, databaseret grundlag.”

Resultaterne bliver nu bragt i det anerkendte tidsskrift Science.

Dyk ned i det nye studie, der også afslører nyt om, hvordan hvaler kommunikerer med hinanden: https://lnkd.in/efu44mtq