Støjeffekter på havpattedyr kan reduceres drastisk, hvis skibe sejler lidt langsommere

Støj fra fragtskibe er den altdominerende menneskeskabte støjkilde i verdenshavene, og skibsstøj har en negativ indvirkning på havpattedyrs fødesøgning, fysiologi og kommunikation. Der er derfor et udtalt behov for at reducere støjforurening fra skibe

Et nyt studium i Science Advances viser nu, at store støjreduktioner kan opnås, hvis bare skibe sejler lidt langsommere: en 20% reduktion i sejlhastighed betyder at miljøpåvirkningen fra skibets støj reduceres med 75%. I særligt følsomme områder vil en halvering i skibes hastighed kunne reducere støjpåvirkningen med 98%. ”Det er enormt glædeligt at kunne identificere meget simple metoder til at reducere støjforurening fra en så dominerende støjkilde til havs” udtaler Post doc Charlotte Findlay og Professor Peter T. Madsen fra Institut for Biologi, der sammen med kolleger fra Biologi og Institut for Ecoscience er forfattere på artiklen.