Karriere: Sara Marie Kryger

• Studiekoordinator på Biologi, Aarhus Universitet
  • Kandidat i 2022, erhvervsspeciale om alternativt fiskefoder ved Ecoscience
  • Arbejdsopgaver:
    • Tæt kontakt med studerende og de uddannelsesansvarlige på Institut for Biologi om f.eks. godkendelse af studiekontrakter og faglige vurderinger
    • Koordinering og planlægning af diverse arrangementer (fx kvote-2 dag og karrieredage)
    • Kommunikation på sociale medier
    • Repræsentant i diverse udvalg (rekrutteringsudvalg, karriereudvalg)
    • Administrative og ad hoc opgaver

Fedt med den tætte kontakt til de studerende og studielivet

Jeg kan rigtig godt lide at være den primære kontakt til de studerende ved henvendelser omkring uddannelse, undervisning og faglige spørgsmål. Mange af mine arbejdsopgaver kommer løbende ind fra siden, og det er lidt sjovt at jeg aldrig helt ved, hvad dagen bringer.  Som nyuddannet biolog kender jeg til uddannelsens opbygning, undervisere og lignende, da jeg selv lige har været en del af det. Jeg bestræber mig på at kunne komme med et kvalificeret bud på de studerendes tankegang og mindset (selvom de første år på bacheloren uden tvivl har ændret sig i løbet af de sidste 5 år).

Vejen til jobbet

Som studiekoordinator har man brug for kunne holde styr på mange sideløbende processer samtidig, uden at tabe tråden. Biologer er generelt rigtig dygtige til koordinerings- og projektarbejde, da biologi er en bred uddannelse – i løbet af hele uddannelsen har vi skullet forholde os til mange systemer/processer på samme tid, hvilket naturligt medfører et overblik. Det tror jeg har betydet meget ifht. at være kvalificeret til stillingen. Derudover var jeg ansat som studenterstudievejleder i løbet af studiet. Dette har uden tvivl også hjulpet mig rigtig godt på vej, da jeg allerede kendte til de mange regler og den interne organisering – på studiet, men også mere bredt på AU.

Kompetencer fra biologiuddannelsen

Jeg har uddannet mig indenfor akvatisk økologi, hvor jeg både skulle kende til processer på molekylært niveau og op til økosystemniveau – hvordan ændringer på ét niveau kan påvirke andre niveauer.

Takket være uddannelsens mange projekter (bachelor, biologisk projektarbejde, erhvervsspeciale), er jeg er god til projektledelse, til at koordinere og skabe et overblik, hvilket jeg trækker på hver evig eneste dag.

Mine gode råd til nyuddannede

De nyuddannede skal virkelig huske på, at biologer er vildt eftertragtede i øjeblikket. Fokus på biodiversitet, klima og miljø bliver kun større og større. Biologiuddannelsen har givet os kompetencerne til at bidrage til den grønne omstilling, da vi forstår systemerne enkeltvis, men også sammenhængen imellem de enkelte systemer.  Virksomheder bliver bedre og bedre til at forstå kompetencerne fra en kandidatuddannelse i biologi – så søg bredt! Og når du så søger, så vis gå-på-mod og interesse ved fx at ringe til kontaktpersonen på stillingsopslaget. Derudover – brug LinkedIn! Der er enormt mange jobopslag på LinkedIn, så tjek dit feed løbende.