|
Kvalitetsansvarlig Jeg er ansvarlig for kvaliteten af vallepulver, som vores kunder bruger til at lave modermælkserstatning, proteindrikke, energibarer osv. Det vil sige, at jeg styrer, at vallepulveret lever op til de gældende krav. Jeg er desuden med til at bestemme, hvad kravene er, f.eks. i forhold til næringsindhold og mikrobiologisk kvalitet. Kommunikationskompetencer En af mine vigtigste opgaver er et facilitere kommunikation mellem produktion og salg. Når salgsafdelingen eksempelvis foreslår en produktændring for at sikre, at årsregnskabet går bedre op, eller når produktionen ønsker at lave en ændring på fabriksgulvet uden fuldt kendskab til, hvordan det påvirker de aftalte kundekrav, er det mit job at sikre, at der er styr på kvaliteten. Det udgør cirka 75% af mit arbejde at kunne tale med folk og få dem til at forstå hinanden. Ekspertrolle Som mikrobiologisk ekspert er jeg formand for et rådgivende organ i virksomheden, hvor vi mødes regelmæssigt, og vi drøfter eksempelvis, hvordan man bedre kan undgå at et produkt bliver for gammelt, fordi der er bakterier i, eller hvordan vi kan implementere nye analysemetoder. Vi følger hele tiden med i det faglige område og er opmærksomme på, om noget skal ændres i Arla Foods Ingredients. Gode råd Mit bedste fif er, at du som jobsøgende skal være aktiv på LinkedIn. Der har jeg fundet alle mine jobs. Hav også fokus på, hvordan du kan formidle dine kompetencer mere bredt, når du skriver en ansøgning. Tænk over, hvordan du kan omskrive dine erfaringer, så virksomhederne let kan se, hvordan de kan bruges. Eksempelvis kan erfaring med qPCR oversættes til at du har laboratorieerfaring, er detaljeorienteret og fokuseret. Det lyder måske generisk, men det er de nøgleord, som jeg oplever, at arbejdsgivere er ude efter. Fra biologiuddannelsen bruger jeg især den faglige indsigt i mikrobiologi og evnen til at formidle kompleks viden til andre faggrupper. Den generelle naturvidenskabelige baggrund er enormt nyttigt til at give overblik over komplekse problemstillinger, og derudover trækker jeg dagligt på de generelle kompetencer: Overholde deadlines, prioritere arbejdsopgaver, være udadvendt, kommunikere med mennesker, formidle og præsentere. |