Hvordan kan vi integrere forskning og feltundersøgelser i biologiundervisningen i gymnasiet? Hvorfor er det vigtigt at beskæftige sig med havet? Dette kursus lægger hovedvægt på havet som et økosystem.
Vi udforsker havet ved hjælp af forskellige metoder og tager udgangspunkt i forskellige temaer. Vi giver inputs til, hvordan havet kan inddrages i biologiundervisningen, hvor temaer f.eks. kan være iltsvind og tang som ressource. I kraft af det, vil bæredygtighed og miljøbeskyttelse være en relevant del af kurset.
I løbet af kurset laver vi eksperimenter både i felten og i laboratoriet, og der bliver lejlighed til at diskutere didaktikken bagved, samt hvordan øvelserne kan indarbejdes i undervisningen og relateres til forskellige temaer. Vi fokuserer på eksperimenter som let kan overføres til undervisningen.
Kursets formål er at give kursisterne forudsætninger for at arbejde med problemstillinger omkring havmiljøet i Danmark. Kurset giver viden og praktisk erfaring i feltundersøgelser og laboratorieundersøgelser til brug i biologiundervisningen, primært indenfor kernestoffets punkt om økologi. Kursusmaterialet indeholder inspiration til konkrete undervisningsforløb, der kan implementeres i biologiundervisningen.
Kurset består af undersøgelser i både felten og i laboratoriet, suppleret af faglige oplæg samt sparring kursusdeltagerne imellem.
Kurset henvender sig primært til undervisere på ungdomsuddannelserne: STX, HF og HTX.
Signe Brokjær er molekylærbiolog og har arbejdet med naturvidenskabelig formidling i projekt Hovedet i Havet.
Marianne Knudsen er biolog, tidligere gymnasielærer og har arbejdet med naturvidenskabelig formidling i projekt Hovedet i Havet.